måndag 10 september 2007

Privata vaktbolag agerar narkotikapoliser på Plattan!

Häromdagen kom det till min kännedom att Polisen i Stockholm i våras beslutade att till privata vaktbolag ge tillstånd att gripa Heroinbrukare som på något sätt, i väktarnas ögon uppträder misstänkt så ska dom gripas i avvaktan på att polisen kommer. Detta oroar mig då Jag dels av egen erfarenhet vet att väktare misshandlar narkotikaanvändare i vaktrummet på Centralen, som inte har någon kameraövervakning! Vi kan därför aldrig bevisa vad som faktiskt sker i rummet. Väktare tillhör gruppen dom värsta av alla busar, vilket media gång på gång avslöjat, både i artiklar och i TV-program.

Det ärende jag i fredags fick kännedom om innehåller det som inte får ske! Väktarna planterar ett så kallat "Amsterdamkuvert" i byxfickan på min kamrat, vilket innebar ytterligare problem då Polisen till slut dök upp. Jag påpekade och erbjöd honom min hjälp att anmäla händelsen! Hans svar förvånar mig inte utan det följer bara det gamla invanda mönstret. Han vågar inte anmäla väktarna, då han är övertygad om att dom senare kommer hämnas mångdubbelt.

Detta är dagens sanning! jag lider inte av några nervösa paranoida vanföreställningar utan fallet skildrar den verklighet Svenska Brukarföreningens medlemmar dagligen lever under. Jag funderar faktiskt på att JO anmäla Polisen för att dom har delegerat polisens uppgifter till privata vaktbolag! det kan väl för i h-vete inte vara lagligt? Är det någon juridiskt kunnig person som skulle kunna svara på om det är lagligt eller ej.
Skilj på prevention, kamp mot organiserad brottslighet och Harm Reduction.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.